Det är i början av 1920-talet och London har börjat återhämta sig från första världskriget.
Många män och pojkar har fått sätta livet till. Detta gör att många kvinnor har blivit ensamma och nu står inför en ny situation där de måste klara sig utan män och tjänstefolk. Frances Wray och hennes mamma råkar ut för just detta. Det praktfulla hus de en gång var så stolta över har börjat förfalla och för att överhuvudtaget ha råd att bo kvar tvingas de hyra ut husets övervåning. När det nygifta paret Barber flyttar in vänder det upp och ned på Frances och mammans tidigare ganska tråkiga och pliktskyldiga liv.
Frances är en ung kvinna med för tiden radikala idéer och vänskapen med den nyinflyttade Lilian Barber utvecklas snabbt till något mer än så. Frances känner sig lyckligare än på länge. Men så inträffar en oväntad händelse som förändrar allt för alla inblandade, och återstoden av boken får karaktären av en kriminalroman.
Sarah Waters kan konsten att förflytta läsaren till en annan tid. Genom sin karaktär och detaljrikedom ger romanen känslan av att befinna sig i 1920-talets London. Utifrån dåtidens syn på saken diskuteras bland annat feminism och klass i boken. Förutom ett skickligt tidsporträtt är detta även en passionerad kärlekshistoria och en roman om ett brott. Det här är Waters sjätte roman och en av hennes bästa.