Här hittar du svar på vanliga frågor om appen Legimus för Iphone och Ipad. Sidorna är ständigt under arbete, vi fyller på med fler frågor.
Ja, du måste logga in i appen. Du använder din e-postadress eller användarnamn och lösenord till ditt konto. Kontakta ditt bibliotek om du inte har de uppgifterna.
Läser du taltidningen i appen har du andra inloggningsuppgifter som är kopplade till din prenumeration.
Ja, det finns en begränsning på ca 100 böcker i bokhyllan. Det gäller både appen Legimus och legimus.se.
Nej, du kan spela upp egna filer i appen, så som Daisy- och MP3-filer. Du för över dem via Itunes och de hamnar i ”Egna filer”.
De beror på bokens storlek, men också på vilket nätverk och vilket abonnemang du har. Wifi, lokalt nätverk är ofta snabbare än 3G. Om du använder 3G, kolla att du har en stark signal.
Ditt abonnemang kan också påverka hastigheten. De flesta abonnemang har ett "tak" för hur mycket man får ladda ned per månad. Överskrids ”taket” drar operatören ner hastigheten resten av månaden.
Om du lyssnar strömmande förbrukar du under en timme ungefär 12 MB.
Om skolans enheter delar Apple id-konto har man möjlighet att importera köp som gjorts på en av enheterna till resterande som också är kopplade till detta Apple id-konto. Men detta kan innebära att appen inte fungerar optimalt. Man måste ladda ner Legimus-appen via App Store på varje ansluten enhet separat. Om ni eventuellt importerat köpet redan, radera Legimus-appen från samtliga enheter, gå till App Store och ladda ned Legimus på nytt till varje enhet.
Ja, du kan ändra så att informationen och knapparna i appen byter språk till engelska, dock kommer bokens innehåll fortsätta vara på svenska om det är en svensk titel du laddat ner. Detta ändrar du i själva telefonen/surfplattan under inställningar och gäller bara valet av engelska.
Om du för över en talbok via webbläsaren eller Itunes till appen då hamnar den i Egna filer.