På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
    1. Använda appen i Android
    2. Använda appen i Iphone och Ipad
    3. Att använda legimus.se
    4. Att ladda ner
    5. Talböcker
    6. Punktskriftsböcker
    7. E-textböcker
    8. Student på högskola
    9. Skolor
    10. För bibliotek
    11. Om våra böcker
  6. Lästips
  7. För bibliotek
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Använda appen i Iphone och Ipad

Här hittar du svar på vanliga frågor om appen Legimus för Iphone och Ipad. Sidorna är ständigt under arbete, vi fyller på med fler frågor.

Måste jag logga in i appen?

Ja, du måste logga in i appen. Du använder din e-postadress eller användarnamn och lösenord till ditt konto. Kontakta ditt bibliotek om du inte har de uppgifterna.

Läser du taltidningen i appen har du andra inloggningsuppgifter som är kopplade till din prenumeration.

Finns det någon begränsning hur många böcker/filer jag kan ha i min bokhylla?

Ja, det finns en begränsning på ca 100 böcker i bokhyllan. Det gäller både appen Legimus och legimus.se.

Kan jag bara spela upp era talböcker i appen?

Nej, du kan spela upp egna filer i appen, så som Daisy- och MP3-filer. Du för över dem via Itunes och de hamnar i ”Egna filer”. 

Varför tar det så lång tid att ladda ned en bok?

De beror på bokens storlek, men också på vilket nätverk och vilket abonnemang du har. Wifi, lokalt nätverk är ofta snabbare än 3G. Om du använder 3G, kolla att du har en stark signal.

Ditt abonnemang kan också påverka hastigheten. De flesta abonnemang har ett "tak" för hur mycket man får ladda ned per månad.  Överskrids ”taket” drar operatören ner hastigheten resten av månaden.

Hur mycket bandbredd kostar det när jag lyssnar strömmande?

Om du lyssnar strömmande förbrukar du under en timme ungefär 12 MB.

Vi har laddat ner appen till skolans alla enheter, vi har flertalet iPads, men appen fungerar inte på de flesta av dem. Vad är problemet?

Om skolans enheter delar Apple id-konto har man möjlighet att importera köp som gjorts på en av enheterna till resterande som också är kopplade till detta Apple id-konto. Men detta kan innebära att appen inte fungerar optimalt. Man måste ladda ner Legimus-appen via App Store på varje ansluten enhet separat. Om ni eventuellt importerat köpet redan, radera Legimus-appen från samtliga enheter, gå till App Store och ladda ned Legimus på nytt till varje enhet.

Kan jag ändra språk i appen?

Ja, du kan ändra så att informationen och knapparna i appen byter språk till engelska, dock kommer bokens innehåll fortsätta vara på svenska om det är en svensk titel du laddat ner. Detta ändrar du i själva telefonen/surfplattan under inställningar och gäller bara valet av engelska.

Hur använder man Egna filer?

Om du för över en talbok via webbläsaren eller Itunes till appen då hamnar den i Egna filer.

Läs mer om appen för Iphone och Ipad.

Telefontider idag

Svarstjänsten

Punktskrifts- och prenumerationsservice

Senast ändrad: 2017-06-20 | Legimus