På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
  7. För bibliotek
    1. Kom igång med talböcker
    2. Stöd i dagligt arbete
      1. Aktuella störningar och problem
      2. Registrera användare för egen nedladdning
      3. Teknisk support till användare
      4. Kurslitteratur på universitet och högskola
      5. Ladda ner
      6. Redovisa lån och framställda exemplar
      7. Låna in
      8. Låna ut
      9. Inläsningsförslag
      10. Marrakechfördraget för personer med läsnedsättning
      11. Information och marknadsföring
      12. Sälja till privatpersoner
      13. Talboken kommer
      14. Statistik
      15. GDPR
    3. Vanliga frågor
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Teknisk support till användare

Användare som behöver hjälp med att använda Legimus kan vända sig till biblioteket för hjälp.

När en användare vänder sig till biblioteket för hjälp är det bra om ni försöker att hjälpa dem med detta.

Vi har tagit fram ett antal frågor och områden som du kan gå igenom med användaren vid felsökning. Om det fortfarande är problem med Legimus, kontakta MTM:s Svarstjänst för att få vidare hjälp.

Felsökning

Inloggningsproblem appen

  1. Logga in i MTM: s användarregister (https://nds.mtm.se/ndsWeb/admin.do) och kontrollera att användaren har ett aktivt konto.
  2. Kontrollera att användaren skriver in korrekt e-postadress och lösenord. Vid behov byt ut lösenordet. Tänk på att lösenordet är skifteslägeskänsligt.
  3.  Kontrollera att användaren loggar in med korrekt användarnamn
  4. Verifiera att det finns en fungerande internetuppkoppling. Prova med att använda andra tjänster som kräver internet
  5. Starta om enheten och starta appen igen
  6. Logga in både i appen och i legimus.se. Om det går att logga in i legimus.se är det troligtvis problem med appen
    1. Starta om appen
    2. Om problemet kvarstår, testa att logga in på andra enheter
    3. Kontrollera att telefonen/surfplattan inte är för gammal och att det finns tillräckligt med minne för att använda appen.

Inloggningsproblem webbläsare

  1. Logga in i MTM: s användarregister (https://nds.mtm.se/ndsWeb/admin.do) och kontrollera att användaren har ett aktivt konto.
  2. Kontrollera att användaren skriver in korrekt e-postadress och lösenord. Vid behov byt ut lösenordet. Tänk på att lösenordet är skifteslägeskänsligt
  3. Kontrollera att användaren loggar in med korrekt användarnamn
  4. Verifiera att det finns en fungerande internetuppkoppling. Prova med att använda andra tjänster som kräver internet
  5. Testa med att använda en annan webbläsare. Om det inte finns möjlighet till detta, rensa all data i webbläsaren
  6. Testa logga in med appen. Om det fungerar är det troligtvis problem med webbläsaren eller internetuppkopplingen

Problem med läsning/nedladdning i appen

För att läsa en bok offline måste du först ladda ner den till enheten. Att boken ligger i bokhyllan betyder inte att den är nedladdad. Alla böcker är strömmande tills du själv aktivt har laddat ner dem. För att veta om en bok är strömmande eller inte, titta på symbolerna vid boken. Om du ser en liten jordglob så läser du boken strömmande; om du ser en pil som pekar nedåt är boken nedladdad. Kontrollera också om det står Avbryt nedladdning fortfarande, det betyder att nedladdningen inte är klar och behöver göras om från början.

  1. Börja med att starta om hela enheten och starta appen igen. Löser det problemet?
  2. Kolla så att enheten är uppdaterad och uppfyller minimikraven för att använda appen. Information finns här: https://www.legimus.se/appenlegimus
    1. Android enhet: inställningar > om enheten > programinfo > android-version (kan variera mellan enheter)
    2. Apple enhet: inställningar > allmänt > om > version
  3. Har du en fungerande internetuppkoppling? Prova med att använda andra tjänster som kräver internet för att bekräfta. 
  4. Gå in på inställningar i Legimus och kolla om enheten tillåter mobil data. Om Legimus inte får använda mobil data krävs en Wi-Fi uppkoppling för att läsa och ladda ner.  
  5. Har enheten tillräckligt med utrymme för att läsa/ladda ner en bok? Testa med att frigöra utrymme och starta Legimus igen.
  6. Ladda ned boken om det går och prova med att läsa den. 
  7. Har du provat att läsa med enheten inställd på flygplansläge (gäller för nedladdade böcker)?

Kontrollera om det finns några störningar i Legimus. Du finner information på legimus.se.

Kontakta MTM

Om du och din användare inte kan läsa problemen kan du kontakta MTM. Vi behöver veta så mycket som möjligt, se checklista: 

Checklista för teknisk support

Telefontider idag

Svarstjänsten

Punktskrifts- och prenumerationsservice

Senast ändrad: 2023-03-31 | Legimus